حساسیت افراد نسبت به مصرف گرده گل


 

توصیه می شود کسانی که برای اولین بار از محصولات مختلف زنبورعسل اعم از عسل و یا گرده گل و یا حتی ژل رویال مصرف می نمایید با استفاده از مقادیر کم از این محصولات از میزان حساسیت شون نسبت به این محصولات اطلاع کسب نمایید.
معمولا افرادی که به نیش زنبورعسل درجاتی از حساسیت رو دارند نسبت به مصرف گل نیز حساسیت نشان می دهند. برای این کار توصیه می شود در ابتدا از مقادیر کم استفاده شود و بعد از مطمئن شدن از نبود حساسیت های خاص دوزهای عادی استفاده شود.
ارزشش غذایی و ترکیب شیمایی گرده گل بسته به گونه گیاهی می تواند بسیار متفاوت و متغییر باشد. میزان پروتئین کل گرده در گونه های گیاهی مختلف از 7 تا 61 درصد تعیین شده است و مواد موثره و ترکیب شیمایی شون و قاعدتا میزان حساسیت ها نسبت به این گرده ها می تواند متفاوت باشد. بهترین گرده گل برای مصارف انسانی گرده گل الوان (چند رنگ)، فاقد آلودگی های شیمایی (گرده های مزارع و باغاتی که با نهاده های شیمایی اعم از سم و کود در ارتباط هستند مناسب مصارف انسانی نیستند)، و ترجیحا خوش خوراک باشند. برخی از گرده های گل به دلیل ترکیب مواد موثره شون دارای طعم و مزه تلخی هستند و استفاده شون زیاد مطلوب نیست و در این موارد ترکیب آن با عسل می تواند مفید باشد
.

روش کار برای تست حساسیت به گرده گل :
ابتدا یک ساچمه گرده گل را بر روی زبان گذاشته و اجازه می دهیم تا جذب زبانی صورت بگیرد و به آرامی در دهان حل شود و واکنش طبیعی بدن و بروز هر گونه علائم از تنگی نفس و یا آبریزش بینی را بررسی می نماییم
درصورت عدم مشاهده علائم حساسیت به تدریج تعداد دانه های گرده گل را افزایش می دهیم تا زمانی که مطمئن بشویم که استفاده از گرده گل هیچ گونه حساسیتی در پی نخواهد داشت.در صورت بروز هر گونه علائم حساسیت بایستی نسبت به قطع مصرف اقدام نماییم و سایر روش ها را در جهت مصونیت و کاهش علائم انجام دهیم

استفاده گرده گل برای خانم های باردار ممنوع است و گاها تداخلات دارویی با برخی از داروهای رقیق کننده خون از جمله وارفارین گزارش شده است.

به طور کل گرده گل یک منبع غذایی بسیار غنی از ریزمغذی های ضروری بدن است و از این محصول به عنوان یک سوپرفود در منابع علمی یاد می شود. استفاده نان زنبورعسل به گرده گل خام ارجحیت دارد و دلیل آن نیز غنی بودن نان زنبورعسل از باکتری های مفید موسوم به پروبیوتیک ها است و همچنین واکنش های آنزیمی و شیمایی که توسط این باکتری ها بر روی گرده گل در جهت افزایش ارزش غذایی آن انجام شده است.
زنبورعسل و زنبوردار نبایستی از مصرف گرده گل محروم باشد. استفاده روزانه دو قاشق چای خوری گرده گل (ترجیحا ترکیب آن با عسل) به عنوان یک غذای بسیار ارزشمند می تواند در تامین نیازهای روزانه بدن بسیار نافع باشد.

سوال :
آیا میشه کسانی که حساسیت فصلی به گرده گیاهان دارن با خوردن گرده حساسیت را رفع کنند ؟

پاسخ :
بله ، این روش حساسیت زدایی و مصونیت نسبت به گرده در کشورها بسیار مرسوم است و استفاده از گرده های گل محلی از دوزهای کم در قبل از شروع فصل گلدهی گیاهان انجام میشود.
به طور مثال افراد حساس می توانند گرده های گل رو از یک یا دو ماه قبل از بهار به تدریح از دوزهای کم استفاده نماییند تا این که در بهار و اوایل تابستان که اوج گلدهی گیاهان است این حساسیت ها به حداقل برسد.

 

    

 

منبع : استاد بهزاد رفاهی - بهمن 96